Obehörig gymnasielärare åt de ensamkommande i Hököpinge | Sverigedemokraterna i Vellinge

Obehörig gymnasielärare åt de ensamkommande i Hököpinge

I höstas gick S-märkta Malmö stad och kommunhus bakom ryggen på blåa Vellinge kommun och skrev avtal med vårdkoncernen Attendo Care att de skulle driva ett boende för ensamkommande i Hököpinge.

Ersättningen var mycket god, drygt 1900 kr dygnet/ensamkommande. Drygt 30 ensamkommande handlade det om. Lokala M-politiker i Vellinge var urförbannade. Men så klev Tobias Billström och Per Schlingman från partiledningen in i bilden och tog fram partipiskan. Helt plötsligt var alla flyktingar välkomna enligt de lokala politkerna. Ett gäng ensamkommande från muslimska länder anlände, demonstrationer för- och emot rasade, en brinnande lövhög utanför huset och spaltmeter i media, bloggar, forum….

Något senare nämligen den 8 januari fick PI ett tips från verksamma inom Vellinge kommun. Våra källor delgav oss då att Sundsgymnasiet i Vellinge hade fått i uppdrag att inrätta en speciell klass inom svenska för invandrare för de mycket uppmärksammade flykting”barnen” från Hököpinge.

Ansvarig för projektet heter programansvarig Fredrik Aksell, fredrik.a.aksell@vellinge.se, tele 040-425602.

Under en personalkonferens på skolan delgav han att gruppen av ensamkommande redan har decimerats. Vissa ”barn” har visat sig vara betydligt äldre än 18 år. Några ska skickas till Malta respektive Grekland som var första ankomstland inom Schengen. Klassen om ursprungligen 30 skall dock inte bli mindre för det. Flykting”barnen” ersätts med andra ensamkommande flyktingar exempelvis somalier istället för afghaner. Till slut har man kanske de som i själva verket är barn. Fredrik tillade också att några är ”rena analfabeter”. Dvs. en massiv utbildningsinsats krävs för att utbilda dem till västerländsk standard.

Denna verklighet vägrade skånska tidningar att delge sina läsare.

Ty Roger på Muslimska Friskolan tog kontakt med Sydsvenskan och försökte intressera dem för uppgifterna. Då blev det kalla handen. Sydsvenskan tänkte inte skriva om nyheten. Tidningen sa att det är självklart att flyktingbarnen från Hököpinge ska läsa SFI. Därför vill de inte skriva om det. Tidningen ville heller inte skriva att flera flyktingbarn ljugit om sin ålder och skickats tillbaka. Sydsvenskan vill inte kontakta Migrationsverket om saken. Inte heller vill de kontakta Sundsgymnasiets projektledare som avslöjat uppgifterna. Sydsvenskan säger att det blir bloggars uppgift att sprida nyheten. Men allmänheten ska inte kunna läsa följande i Sydsvenskan.

De s k flyktingbarnen i Hököpinge har under vårterminen 2010 haft en obehörig lärare. Sundsgymnasiet i Vellinge har anställt en iransk 29-årig kvinna. Hon talar inte afghanska. I stället för att annonsera efter en afghansk hemspråkslärare tog de den iranska kvinnan. Henne hittade de på kommunens eget Komvux i Vellinge. Där går hon kurs bland andra invandrare i svenska för att hon inte kan svenska språket. Hon talar alltså varken afghanska eller svenska bra nog. Hon saknar dessutom lärarutbildning.

Iranskan själv tog gladeligen jobbet eftersom hon bor inneboende hos sin släkting i Höllviken. Hon arbetar deltid på McDonalds i Malmö.